Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2010

Τα πολλά θελήματα και οι επιθυμίες που υπάρχουν στον άνθρωπο και η μάχη που υπάρχει ανάμεσά τους


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΒ'



"Γνώριζε ότι στον πόλεμο αυτό, δύο θελήσεις υπάρχουν μέσα μας αντίθετες μεταξύ τους, η μία του λογικού, και αυτό λέγεται θέλησης λογική και ανώτερη, η άλλη της αισθήσεως και γι αυτό ονομάζεται θέλησις αισθητική και κατώτερη, η οποιά ακόμη πιο συνηθησμένα, ονομάζεται θέλησις παράλογη, θέλησης διαθέσεως σάρκας και πάθους. 

Με την ανώτερη και λογική θέληση επιθυμούμε όλα τα καλά, και με την κατώτερη και παράλογη θέληση, επιθυμούμε όλα τα κακά, λοιπόν όταν εμείς θέλουμε κανένα πράγμα με μόνο την αίσθηση, έως ότου δεν συγκλίνουμε με την ανώτερη και λογική θέληση να το θέλουμε, δεν λογαριάζεται ότι πράγματι το θέλουμε. 

Οπότε όλος ο αόρατος πόλεμος, πρώτα σε αυτό μένει, δηλαδή στο να μην υποχωρεί η ανώτερη θέληση στη κατώτερη. Γιατί η λογική θέληση η οποία βρίσκεται ανάμεσα στη θέληση του Θεού που μένει πάνω της, και σε εκείνη της αισθήσεως που μένει κάτω της, πολεμείται πάντα και από τη μία και από την άλλη. Επειδή και κάθε μία από αυτές προσπαθεί να την παρασύρει και να την υποτάξει στον εαυτό της1..."
1Οι τρεις αυτές θελήσεις, ονομάζονται και νόμοι από τον Απόστολο Παύλο (Ρωμ. κεφ. 7). Η λογική θέλησις, νόμος του νου, η παράλογη, νόμος που βρίσκεται στα μέλη και αντιστρατεύεται το νόμο του νου, η επιθυμία του Θεού, νόμος πνευματικός και νόμος του Θεού, με τον οποίο συνδέεται ο νόμος του νου. Προσθέτει και τέταρτο νόμο, τον της αμαρτίας, ο οποίος είναι κατά την ερμηνεία του θείου Δαμασκηνού, η από τον εχθρό εξαπολυμένη επίθεσις των κακών λογισμών, στην οποία αιχμαλοτίζει τον νου ο νόμος που βρίσκεται στα μέλη. Την δε λογική επιθυμία, και νόμο του νοός, ο θείος Δαμασκηνός, ονομάζει συνείδηση.


Άρα φίλοι μου συνοψίζουμε τα εξής:


Θέληση του Θεού - Θεός
(η επιθυμία του Θεού, πνευματικός νόμος, νόμος του Θεού)
Θέληση λογική - Ανθρώπινος νους
(θέληση λογική του νου, συνείδηση, θέληση ανώτερη)
Θέληση της αισθήσεως - Ανθρώπινο σώμα
(θέληση αισθητική, θέληση κατώτερη, παράλογη, θέληση της διάθεσης σάρκας και του πάθους)
Θέληση της αμαρτίας - Διάβολος
(επίθεση κακών λογισμών για αιχμαλώτιση του ανθρώπινου νου στα μέλη)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Αρχάγγελος Μιχαήλ

Αρχάγγελος Μιχαήλ