Τετάρτη 11 Ιουνίου 2008

Ευχή του Οσίου Εφραίμ του Σύρου

π. λέξανδρος Σμέμαν - εχ το σίου φραμ το Σύρου

π τ βιβλίο «Μεγάλη Σαρακοστή», κδόσεις «κρίτας»


νάμεσα σ᾿ λες τς προσευχς κα τος μνους τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς μπορε ν νομαστε προσευχ τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς. Παράδοση τν ποδίδει σ ναν π τος μεγάλους δασκάλους τς πνευματικς ζως, τν γιο φραμ τ Σύρο. Ν τ κείμενο τς προσευχς:

Κύριε κα Δέσποτα τς ζως μου, πνεμα ργίας, περιεργείας, φιλαρχίας κα ργολογίας μή μοι δς.

Πνεμα δ ταπεινοφροσύνης, πομονς κα γάπης, χάρισαί μοι τ σ δούλ.

Ναί, Κύριε Βασιλε, δώρησαί μοι το ρν τ μ πταίσματα, κα μ κατακρίνειν τν δελφόν μου, τι ελογητς ε, ες τος αἰῶνας τν αώνων. μήν.

Τούτη προσευχ λέγεται δυ φορς στ τέλος κάθε κολουθίας τς Μεγάλης Σαρακοστς π τ Δευτέρα ς τν Παρασκευή. Τν πρώτη φορ λέγοντας τν προσευχ κάνουμε μία μετάνοια σ κάθε ατηση. πειτα κάνουμε δώδεκα μετάνοιες λέγοντας: « Θεός, λάσθητί μοι τ μαρτωλ, κα λέησόν με». λόκληρη προσευχ παναλαμβάνεται μ μία τελικ μετάνοια στ τέλος τς προσευχς. (1)

Γιατ ατ σύντομη κα πλ προσευχ κατέχει μία τόσο σημαντικ θέση στν λη λατρεία τς Μεγάλης Σαρακοστς;

Διότι παριθμε, μ’ να μοναδικ τρόπο, λα τ ρνητικ κα τ θετικ στοιχεα τς μετάνοιας κα ποτελε, θ λέγαμε, να «κανόνα λέγχου» το προσωπικο μας γώνα στν περίοδο τς Μεγάλης Σαρακοστς. Ατς γώνας σκοπεύει πρτα π᾿ λα στν πελευθέρωσή μας π μερικς βασικς πνευματικς σθένειες πο διαμορφώνουν τ ζωή μας κα μς κάνουν πραγματικ νίσχυρους κόμα κα γι ν κάνουμε ρχ στροφς στ Θεό.

ργία

βασικ σθένεια εναι ργία. Εναι παράξενη κείνη τεμπελι κα παθητικότητα λόκληρης τς παρξής μας πο πάντα μς σπρώχνει πρς τ «κάτω» μλλον παρ πρς τ «πάνω» κα πο διαρκς μς πείθει τι δν εναι δυνατ ν᾿ λλάξουμε κα πομένως δ χρειάζεται ν πιθυμομε τν λλαγή. Εναι νας βαθι ριζωμένος κυνισμς πο σ κάθε πνευματικ πρόκληση παντάει μ τ «γιατί;» κα καταντάει τν ζωή μας μι πέραντη πνευματικ φθορά. Ατ εναι ρίζα λης τς μαρτίας γιατ δηλητηριάζει κάθε πνευματικ νεργητικότητα στν πι βαθιά της πηγή.

λιποψυχία

Τ ποτέλεσμα τς «ργίας», εναι «λιποψυχία» (2). Εναι μία κατάσταση δειλίας πο λοι ο Πατέρες τς κκλησίας τ θεώρησαν τ μεγαλύτερο κίνδυνο τς ψυχς. λιποψυχία, ποθάρρυνση, εναι νικανότητα το νθρώπου ν βλέπει καθετ καλ θετικό! Εναι ναγωγ τν πάντων στν ρνητισμ κα στν παισιοδοξία. Εναι στ᾿ λήθεια μία δαιμονικ δύναμη μέσα μας γιατ Σατανς εναι βασικ νας ψεύτης. Ψιθυρίζει ψευτις στν νθρωπο γι τ Θε κα γι τν κόσμο, γεμίζει τ ζω μ σκοτάδι κα ρνητισμό. λιποψυχία εναι ατοκτονία τς ψυχς, γιατ ταν νθρωπος κατέχεται π᾿ ατή, εναι ντελς νίκανος ν δε τ φς κα ν τ πιθυμήσει.

φιλαρχία

Πνεμα φιλαρχίας! Φαίνεται παράξενο πς ργία κα λιποψυχία εναι κριβς κενα πο γεμίζουν τ ζωή μας μ τν πόθο τς φιλαρχίας. Μολύνοντας λη μας τν τοποθέτηση πέναντι στ ζωή, κάνοντας τν δεια κα χωρς νόημα, μς σπρώχνουν ν᾿ ναζητήσουμε ντιστάθμισμα σ μι ριζικ λανθασμένη στάση πέναντι στ λλα πρόσωπα.

ν ζωή μου δν εναι προσανατολισμένη πρς τν Θεό, ν δν σκοπεύει σ αώνιες ξίες, ναπόφευκτα θ γίνει γωιστικ κα γωκεντρική, πράγμα πο σημαίνει τι λοι ο λλοι γίνονται τ μέσα γι τ δική μου ατοϊκανοποίηση. ν Θες δν εναι «Κύριος κα Δεσπότης τς ζως μου», τότε τ γώ μου γίνεται κύριος κα δεσπότης μου, γίνεται τ πόλυτο κέντρο το κόσμου μου κα ρχίζω ν κτιμ καθετ μ βάση τς δικές μου νάγκες, τς δικές μου δέες, τς δικές μου πιθυμίες κα τς δικές μου κρίσεις.

τσι πιθυμία τς φιλαρχίας γίνεται βασική μου μαρτία στς σχέσεις μ τς λλες πάρξεις, γίνεται μία ναζήτηση ποταγς τους σ μένα. Δν εναι πάντοτε παραίτητο ν κφράζεται φιλαρχία μου σν ντονη νάγκη ν διατάζω κα ν κηδεμονεύω τος «λλους». Μπορε πίσης ν κφράζεται κα σν διαφορία, περιφρόνηση, λλειψη νδιαφέροντος, φροντίδας κα σεβασμο. Κα εναι κριβς «ργία», μαζ μ τ «λιποψυχία» πο πευθύνονται ατ τ φορ πρς τος λλους· τσι συμπληρώνεται πνευματικ ατοκτονία μ τν πνευματικ δολοφονία.

ργολογία

Τέλος εναι ργολογία. π᾿ λα γενικ τ δημιουργήματα μόνον νθρωπος προικίστηκε μ τ χάρισμα το λόγου. λοι ο Πατέρες βλέπουν σ᾿ ατ τ χάρισμα τν κριβ «σφραγίδα» τς θείας εκόνας στν νθρωπο γιατ διος Θες ποκαλύφθηκε σν Λόγος (ωάν. 1:1).

λλ ντας λόγος τ ψιστο δρο, τσι εναι κα σχυρότερος κίνδυνος. πως εναι κυρίαρχη κφραση το νθρώπου, τ μέσο γι τν προσωπική του πλήρωση, γι τν διο λόγο, εναι κα τ μέσο γι τν πτώση του, γι τν ατοκαταστροφή του, γι τν προδοσία κα τν μαρτία. λόγος σζει κα λόγος σκοτώνει· λόγος μπνέει κα λόγος δηλητηριάζει. λόγος εναι τ μέσο τς λήθειας λλ εναι κα μέσο γι τ δαιμονικ ψέμα.

χοντας μία βασικ θετικ δύναμη λόγος, χει ταυτόχρονα κα μία τρομακτικ ρνητική. λόγος δηλαδ δημιουργε θετικ ρνητικά. ταν ποσπται π τ θεία καταγωγ κα τ θεο σκοπό του γίνεται ργολογία. «νισχύει» τν ργία, τ λιποψυχία κα τ φιλαρχία κα μετατρέπει τ ζω σ κόλαση. Γίνεται κυρίαρχη δύναμη τς μαρτίας.

Ατ τ τέσσερα σημεα εναι ο ρνητικο «στόχοι» τς μετάνοιας. Εναι τ μπόδια πο πρέπει ν μετακινηθον. λλ μόνον Θες μπορε ν τ μετακινήσει. κριβς γι᾿ ατ κα τ πρτο μέρος τς προσευχς ατς εναι μία κραυγ π τ βάθη τς καρδις το βοήθητου νθρώπου.

Στ συνέχεια προσευχ κινεται στος θετικος σκοπος τς μετάνοιας.

Σωφροσύνη

Σωφροσύνη! ν δν περιορίσουμε -πράγμα πο συχν κα πολ λαθεμένα γίνεται- τν ννοια τς λέξης «σωφροσύνη» μόνο στ σαρκικ σημασία της, θ μποροσε ν γίνει κατανοητ σν τ θετικ ντίστοιχο τς λέξης «ργία». «ργία», πρτα π᾿ λα, εναι δράνεια, τ σπάσιμο τς διορατικότητας κα τς νεργητικότητάς μας, νικανότητα ν βλέπουμε καθολικά, σφαιρικά. πομένως ατ λότητα εναι τ ντελς ντίθετο π τν δράνεια.

ν συνηθίζουμε μ τ λέξη σωφροσύνη ν ννοομε τν ρετ τν ντίθετη π τ σαρκικ διαφθορ εναι γιατ διχασμένος χαρακτήρας μας, πουθεν λλο δν φαίνεται καλύτερα παρ στ σαρκικ πιθυμία, πο εναι λλοτρίωση το σώματος π τ ζω κα τν λεγχο το πνεύματος. Χριστς παναφέρει τν «λότητα» (τ σωφροσύνη) μέσα μας κα τ κάνει ατ ποκαθιστώντας τν ληθιν κλίμακα τν ξιν, μ τ ν μς δηγε πίσω στ Θεό.

Ταπεινοφροσύνη

πρτος κα πέροχος καρπς τς σωφροσύνης εναι ταπεινοφροσύνη. Πάνω π᾿ λα εναι νίκη τς λήθειας μέσα μας, πομάκρυνση το ψεύδους μέσα στ ποο ζομε. Μόνο ταπεινοφροσύνη εναι ξια τς λήθειας· μόνο μ’ ατ δηλαδ μπορε κανες ν δε κα δεχτε τ πράγματα πως εναι κα τσι ν δε τ Θεό, τ μεγαλεο Του, τν καλωσύνη Του κα τν γάπη Του στ καθετί. Ν γιατί, πως ξέρουμε, Θες «περηφάνοις ντιτάσσεται, ταπεινος δ δίδωσι χάριν».

πομονή

Μετ τ σωφροσύνη κα τν ταπεινοφροσύνη, κατ φυσικ τρόπο, κολουθε πομονή. «φυσικός» «πεπτωκς» νθρωπος εναι νυπόμονος, γιατ εναι τυφλς γι τν αυτό του, κα βιαστικς στ ν κρίνει κα ν καταδικάσει τος λλους. Μ διασπαρμένη, τελ κα διαστρεβλωμένη γνώση τν πραγμάτων πο χει, μετράει τ πάντα μ βάση τς δικές του προτιμήσεις κα τς δικές του δέες. διαφορε γι τν καθένα γύρω του κτς π τν αυτό του, θέλει ζωή του ν εναι πετυχημένη τώρα, ατ τ στιγμή.

πομονή, βέβαια, εναι μι ληθιν θεϊκ ρετή. Θες εναι πομονετικς χι γιατ εναι «συγκαταβατικός», λλ γιατ βλέπει τ βάθος λων τν πραγμάτων, γιατ σωτερικ πραγματικότητά τους, τν ποία μες μ τν τυφλότητά μας δν μπορομε ν δομε, εναι νοιχτ σ᾿ Ατόν. σο πι κοντ ρχόμαστε στ Θε τόσο περισσότερο πομονετικο γινόμαστε κα τόσο πι πολ ντανακλομε ατ τν πέραντη κτίμηση γι λα τ ντα, πράγμα πο εναι κύρια διότητα το Θεο.

γάπη

Τέλος, τ ποκορύφωμα κα καρπς λων τν ρετν, κάθε καλλιέργειας κα κάθε προσπάθειας, εναι γάπη. Ατ γάπη πού, πως χουμε πε, μπορε ν δοθε μόνο π τ Θεό, εναι τ δρο πο ποτελε σκοπ πο ποτελε σκοπ γι κάθε πνευματικ προετοιμασία κα σκηση.

περηφάνεια

λα ατ συγκεφαλαιώνονται στν τελικ ατηση τς προσευχς το γίου φραμ μ τν ποία ζητμε: «…δώρησαί μοι το ρν τ μ πταίσματα, κα μ κατακρίνειν τν δελφόν μου…». δ τελικ δν πάρχει παρ μόνο νας κίνδυνος: περηφάνεια. περηφάνεια εναι πηγ το κακο κα λο τ κακ εναι περηφάνεια. Παρ᾿ λα ατ δν εναι ρκετ γι μένα ν βλέπω τ «μ πταίσματα» γιατ κόμα κα ατ φαινομενικ ρετ μπορε ν μετατραπε σ περηφάνεια.

Τ πατερικ κείμενα εναι γεμάτα π προειδοποιήσεις γι τν πουλη μορφ ψευτοευσέβειας ποία στν πραγματικότητα μ τ κάλυμμα τς ταπεινοφροσύνης κα τς ατομεμψίας μπορε ν δηγήσει σ μία πραγματικ δαιμονικ περηφάνεια. λλ ταν βλέπουμε τ δικά μας σφάλματα κα δν κατακρίνουμε τος δελφούς μας, ταν μ λλα λόγια, σωφροσύνη, ταπεινοφροσύνη, πομον κα γάπη γίνονται να σ μς, τότε κα μόνο τότε αώνιος χθρς – περηφάνεια- θ᾿ φανιστε μέσα μας.


ποσημειώσεις:

1) Κάθε φορ πο λέμε να στίχο τς εχς το σίου φραίμ, κάνουμε μία μεγάλη μετάνοια. Σύνολο τρες. ταν τελειώσουμε ατές, κάνουμε δώδεκα μικρς μετάνοιες λέγοντας σ καθεμία π ατές: « Θεός, λάσθητί μοι τ μαρτωλ, κα λέησόν με». Στ τέλος παναλαμβάνουμε λλη μία φορ τν τελευταο στίχο τς εχς (Ναί, Κύριε Βασιλε...) κα πραγματοποιομε λλη μία μεγάλη μετάνοια. (ρολόγιον τ Μέγα, κδ. ποστολικ Διακονία, 2003).

2) συγγραφέας μεταφράζει π τ λληνικ κείμενο τ λέξη «περιέργεια» μ τν γγλικ λέξη faint-heartedness πο σημαίνει λιποψυχία, δειλία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε επίσης

Αρχάγγελος Μιχαήλ

Αρχάγγελος Μιχαήλ